Te veel reclame in wachtkamers van artsen

Veel brochures in de wachtkamers van huisartsen, dermatologen en gynaecologen blijken reclame te zijn. Bovendien voldoen maar weinig wachtkamers aan de wettelijke normen, aangezien artsen zelden aangeven of ze geconventioneerd zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van Test Gezondheid, het gezondheidsmagazine van Test-Aankoop, bij bijna 200 artsen.

Test-Aankoop ging langs in de wachtkamer van 100 huisartsen, 47 dermatologen en 45 gynaecologen en stelde vast dat in slechts 20 van de 100 huisartsenpraktijken het statuut van de arts uithing. In slechts drie wachtkamers konden de bezoekers tarieven raadplegen.

De situatie bij de specialisten was nog droeviger: van de 47 bezochte dermatologen was er maar één arts die een tarief had uithangen, en in geen enkele praktijk werd het statuut van de arts bekendgemaakt. Bij slechts drie gynaecologen werd het statuut van de arts geafficheerd in de gang of de wachtkamer.

Brochures van medische industrie
In ongeveer zeven op de tien wachtkamers trof Test-Aankoop brochures aan. In totaal werden 1.145 brochures over gezondheid verzameld.

"De brochures bleken vaak afkomstig te zijn van de industrie, en dan vooral van de medische industrie: bij de dermatologen gaat het om 66 procent van de folders; bij de gynaecologen en de huisartsen om bijna de helft (48 procent en 45 procent). Heel wat bedrijven beschouwen de wachtkamer van artsen blijkbaar als een interessante marketingopportuniteit", luidt het.

De consumentenorganisatie bracht de minister van Volksgezondheid, Laurette Onkelinx, op de hoogte van de veelvuldige overtredingen van de wet door artsen en vroeg om maatregelen.

Ook diende Test-Aankoop een klacht in bij het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) tegen onder meer de firma Allergan en de firma Roche.

Bron: GoedGevoel.be